COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA: Dimensions
|
|
Comprendre
la realitat social
|
Entendre els trets de les societats actuals,
la creixent pluralitat i el seu caràcter evolutiu.
|
Tenir consciència de l’existència de
distintes perspectives per analitzar la realitat històrica i social del món,
la seva evolució, les seves fites i els seus problemes.
|
|
Usar l’anàlisi multicausal i sistèmica per
jutjar els fets i els problemes socials i històrics.
|
|
Comprendre l’aportació que les diferents
cultures han fet a l’evolució i al progrés de la humanitat .
|
|
Mostrar un sentiment de ciutadania global
compatible amb la identitat local.
|
|
Reflexionar sobre els fets i els problemes
socials i històrics de forma global i crítica.
|
|
Realitzar raonaments crítics sobre
situacions reals i dialogar per millorar col·lectivament la comprensió de la
realitat.
|
|
Adquirir una memòria històrica i usar-la
per argumentar i expressar opinions fonamentades sobre fenòmens actuals o
passats.
|
|
Conèixer i
comprendre els trets i els valors del sistema democràtic
|
Conèixer i comprendre els valors en què
es basen els estats i les societats democràtiques, els seus fonaments,
les maneres d’organitzar-se i el seu funcionament.
|
Reflexionar críticament sobre els conceptes
de democràcia, llibertat, igualtat, solidaritat, corresponsabilitat,
participació i ciutadania.
|
|
Conèixer i entendre els drets i els deures
recollits en les declaracions internacionals, en la Constitució espanyola i
en l’Estatut d’Autonomia i la seva aplicació per part de les distintes
institucions.
|
|
Valorar les diferències i reconèixer la
igualtat entre els distints col·lectius, i en particular entre homes i dones.
|
|
Mostrar un comportament coherent amb els
valors democràtics.
|
|
Exercir la
ciutadania activa
|
Construir, acceptar i practicar normes de
convivència d’acord amb els valors democràtics.
|
Exercitar els drets i els deures cívics,
les llibertats i les responsabilitats.
|
|
Responsabilitzar-se de les eleccions i les
decisions adoptades.
|
|
Actuar amb criteri propi mantenint una
actitud constructiva, solidària i responsable.
|
|
Practicar el diàleg i la negociació per
arribar a acords com a forma de resoldre els conflictes, tant en l’àmbit
personal com en el social.
|
|
Saber comunicar-se en distints contextos,
expressar les idees pròpies i escoltar les dels altres.
|
|
Utilitzar
el judici ètic per prendre decisions
|
Tenir consciència dels propis pensaments, valors,
sentiments, emocions i accions, controlar-los i autoregular-los.
|
Ser conscient dels valors de l’entorn,
avaluar-los i reconstruir-los afectivament i racionalment per crear un
sistema de valors propi.
|
|
Construir un sistema de valors propi i
comportar-se amb coherència amb aquest a l'hora d'enfrontar-se a
una decisió o a un conflicte.
|
|
Entendre que les posicions personals no són
ètiques si no estan basades en el respecte als principis i als valors
universals.
|
|
Saber posar-se al lloc dels altres i
comprendre el seu punt de vista.
|
|
Saber que els conflictes de valors i
interessos formen part de la convivència.
|
|
Resoldre els conflictes amb actitud
constructiva.
|
|
Prendre decisions amb autonomia usant una
escala de valors construïda amb reflexió crítica i diàleg.
|
|
Prendre decisions en els distints nivells
de la vida comunitària valorant conjuntament els interessos individuals i els
del grup.
|
CCBB
Subscriure's a:
Missatges (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada